TAB

21 Temmuz 2013 Pazar

Vakıf ve İmparatorluk / Isaac Asimov

Kitap: Vakıf  ve İmparatorluk
Yazar: Isaac Asimov
Orijinal adı: Foundation and Empire
Yayıncı: İthaki Yayınları
Tür: Bilim Kurgu,Hard sci-fi
Sayfa Sayısı: 326
Puanım: 9

Vakıf serisinin 4. kitabı olan Vakıf ve İmparatorluk ilk üç serisinden sonra heyecan ve entrikalarının ivmesini giderek düşürürken, bu kitapla ani bir tekrar yükselişe geçirmiştir. Bir solukta biten bu kitap adeta serinin ilk kitabı olan Vakıf Kurulurken kadar keskin virajlara sahiptir. Diğer kitaplarından farklı olarak bu sefer Asimov kitabı tam da zirvede bırakmış ve sıradaki kitaba hemen geçme arzusunun önüne geçmemizi adeta sıfıra indirgemiş.



Öncelikle Asimov'un incilerine elimi değmeden, çevirmen hakkında yorum yapmak istiyorum. İthaki yayınlarından çıkan Vakıf kitaplarının hemen hemen hepsi farklı çevirmenler tarafından çevrilmiş. Bu kitabın çevirisini de Sönmez Güven yapmış. Üzülerek söyleyeceğim ki, Türkçe'ye değil eski Türkçe'ye falan çevirmiş adeta. Kitap Arapça, Farsça kelimelerden geçilmiyor adeta. Türkçe'sinin olup olmadığını bile düşünmeden çevirmiş sanki bu kitabı Sönmez Güven. Başka bir çevirisini bilmiyorum ben Güven'in. Ekşi'de hakkında yazılan ilk girdi, İthaki Yayınları'nın Asimov editörü olduğu yönünde (1). Yine Ekşi'den aldığım bilgiler Güven'in bir çok bilimkurgu çevirisi olduğu yönünde.(2) Onun sıkça kullandığı Türkçe olmayan kelimeler beni açıkcası oldukça rahatsız etti. Hatta oturdum, bunları sürekli olarak çizdim kitabın üzerinde, işaretledim. Tabi beni rahatsız eden sizi de rahatsız edecek diye bir şart yok. Emeğine saygısızlık da etmek istemem açıkcası sevgili Güven'in de.

Çeviri konusunu kapatıp kitabın içeriğine dönecek olursak, Tanrım!! Bu kitap kesinlikle heyecanın çıtasını tekrar en zirveye taşıyan Vakıf kitabı. Nedenini açıklayıp spoiler verip kitabın ruhuna zarar vermeyi hiç ama hiç düşünmüyorum. İlk önce kitabı kısa bir şekilde özetleyeceğim sonra da bir kaç konuda yorum yapacağım fakat özenle önemli noktalara değinmemeye çalışacağım bu yüzden gönül rahatlılığı ile okumaya devam edebilirsiniz.

Bu Vakıf kitabı aslında başlı başına iki bölüme ayrılıyor. Buna iki Seldon krizi de diyebiliriz. Kitabın adından da tahmin edileceği üzere bu sefer Vakıf için tehdit oluşturan şey, imparatorluğun ta kendisidir. Güçlü bir komutan ve güçlü bir imparatorla Vakıf'ın karşısına dikilen imparatorluk karşısında, Hari Seldon'un yöntemleriyle çözüme ulaşılır ve bir Seldon krizi daha başarıyla atlatılmış olur.
Kitabın ikinci bölümü ise bu kitabın kurgusunun bambaşka bir yöne sevk ediyor. Kitabın içine girdikten sonra sürekli konuşulan kahramanı olan Katır! bu bölümün aynı zamanda en önemli insanı olarak öyküye yerleşiyor. Katır diye söz edilen kişi aslında bir mutant. Ya da öyle olduğu iddia ediliyor. Peki eğer bu mutantsa Hari Seldon'ın bu düşük ihtimali psikotarih bilimiyle görmüş olasılığı ne?! Vakıf çöküyor mu? İkinci Vakıf nerede?

Bu ve bunun gibi sorularla kitabı bir solukta okuyacağınıza eminim.
Sonucunu ben başında tahmin etmiştim ama açıkcası dediğim gibi Asimov kartları açık olan bir yazar ve okuyucudan ipuçlarını asla saklamıyor. Onun zekasını en çok bu yüzden hissediyoruz muhtemelen.

Bunlara ek olarak, kitaptaki önemli insanlardan biri olan Bayta isimli kadına yüklenen rolü çok sevdiğimi söyleyebilirim. Çünkü kitabın içinde kadın karakterini kullanabileceğiniz çok yer yok. Öykünün doğası gereği kadını temsil eden detaylar, biraz cinsiyetçi davranılmasına sebebiyet vermesi kaçınılmaz gibi duruyor. Tam da bu nokta da Asimov yine kaleminin kuvvetini devreye sokup, romanın tam göbeğine koymuş bizim kadın karakterimizi. Bu tarz bir kitapta gördüğümde beni mutlu etti bu detay belirtmek istedim.

Ayrıca bu kitabın sonu da oldukça trajik bitiyor. Hatta bitmiyor. Diğer kitabı eline al ve okumaya devam et emri veriyor adeta. Diğer kitaplarda bir şekilde noktayı koyan Asimov bu kitabında nokta koymayı da tercih etmemiş.

Sonuç olarak seriyi tamamlama adına attığım bu 4. adımdı. Şimdi sıra İkinci Vakıf adlı kitapta. En yakın zamanda onun için de bir yazıyla karışınıza çıkacağım.

Sevgilerimle

png




(1) https://eksisozluk.com/entry/10438518
(2) https://eksisozluk.com/entry/27395983

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder