TAB

4 Temmuz 2013 Perşembe

The Witcher



İtiraf ediyorum.RPG manyağı olmama rağmen Witcher serisine 5 kez başlama girişiminden sonra hep bir şekilde bıraktım.(genellikle tutorial aşamalarında).Ama en sonunda herkesin dilinde dolaşan,çoğu kişi tarafından RPG bayrağını en iyi temsil eden Witcher'i bitirmiş oldum.Bu gazı bu sefer nereden aldım tabii ki Rpg kıtlığı yaşadığımız şu dönemde(indie ve düşük bütçeli bir yapım olan Mars:War Logs'u bile kısa bir sürede aradan çıkarttım) benim açlığımı giderecek bir oyun arıyordum.Shareranks'in sitesinde  hep güncel olan oylamada da ilk 10'da bulunan Witcherlar'ı gördükçe  acaba ben mi yanlış yapıyorum demekten alıkoyamıyordum kendimi(Oylama).





Açıkçası bunca süre beklettiğim için kendimi hırpaladım mı?Tabii ki de hayır.Öncelikle Witcher hakkında biraz bilgi verelim.Karakterimiz bir witcher.Peki witcher dediğimiz bu insansılar ne oluyor?Bunlar diğer Witcherlar tarafından çeşitli işlemlere tabii tutulup eğitilen kişiler oluyor.Bu çeşitli olaylar sonucu karakterlerimiz yarı mutant karakterlere dönüşüyor(bu dönüşümler sırasında hayatını kaybedenler olabiliyor) ve witcherlar'ın genel kodu insanlara gelebilecek her türlü tehlikeye karşı insanları korumak.)

Hikaye Kaer Morhen dediğimiz Witcherlar'ın diğer Witcherlar'i eğittiği bir kalede başlıyor.Buraya hafızasından yoksun(ilerledikçe kendisinin tanınmış bir witcher olduğunun farkına varacak)  olarak getirilen karakterimiz Geralt,daha  ortama ısınamadan,  Salamander adlı örgüt tarafından istilaya uğrayan kalenin kurtarılması  için yardım etmekle yükümlü kalıyor.Kaleyi birkaç kayıpla tekrardan kontrolü altına alan witcher ahalisinin diğer büyük üzüntüsü,kendi laboratuvarlarından çalınmış olan büyülü eşyalar oluyor.Erişimi imkansıza yakın olan bu kalenin artık kolaylıkla işgal edilebildiğini gören witcher'lar tehlike altında gördükleri hayatlarını daha fazla riske atmamak için dünyanın dört bir yanına yayılmaya ve bu işgalin arkasındaki nedenleri araştırmaya başlıyorlar.

Witcher oyunu Andrzej Sapkowski'nin kitap serisi baz alınarak yaratılmış bir oyun.Kitaplarını okumadım ama wiki sayfasından da bakılabileceği üzere birebir aynı değil bazı şeyler.Açıkçası witcher'in hikayesi oynamadan en çok duyduğum şeydi.Rpg'de de hikaye bana göre en önemli unsur olunca dikkatle izlemeye başladım olayları.Fakat oyunun sonuna geldiğimde "Herkesin bahsettiği muhteşem hikaye bu muydu?" demeden duramadım.Oyun içi birkaç heyecan verici an ve sonundaki küçük twist olmasına rağmen hikayesi ortalama bir oyunun hikayesi ile eş değerdi diye düşünüyorum.İşlenişe gelirsek;bence Witcher'in en iyi olduğu nokta bu.Konuşmalar sırasında seçeceğiniz herhangi seçenek hikayeyi bazen öyle bir yönlendiriyor ki basmadığınız seçeneğin sonucunda ne olacağını merak etmeden duramıyorsunuz.Gerçekten abartmak gerekirse binlerce kombinasyonla hikaye bitirilebiliyor.

Peki biz Witcher'i birçok kez bitirmek ister miyiz?Açıkçası ben istemem.Şahsen oyunlar artık bir kompozisyon olarak gören bir birey olduğumu kabul ediyorum. Bir kompozisyonu 3  paragraf ile bitirebiliriz.Ama bu bize ne anlatmak istediğimiz şeyi anlatma fırsatı tanır,ne de üstüne düşünülmüşlük,özenilmişlik hissi verir.Bir kompozisyonu  sayfalarca da yazabilirsin.Ama savunduğun düşünce o sayfalarca yazdığın kompoziyon içinde kaybolur.O yüzden bu ikisinin arasını iyi ayarlamak lazımdır.Maalesef Witcher, 2.nedenden ötürü kompozisyonun içinde kaybolmuş bir yapım bana göre.Çoğu çöp olan(yan görevlerin hepsini demiyorum ama çoğu yaratıcılıktan uzak,2000'li yıllarda bir rpgde olabilecek ama şimdi görürsek "abi sene 2007 oldu hala o klasiklerin formülünü kullanıyorsunuz" cinsinden görevler)  bu görevler yapılırken bizi sıkıcılıktan,tekdüzelikten  sıkıntıya sokuyor.

Peki Atmosfer nasıl?Bizi içine çekebiliyor mu?2 Hafta gibi bir süreçte bitirirdim oyunu. Saat/Gün bazımda  5 ve ya 6 ya çıktığım günler oldu.Buna bakarak bile içine çekebilen bir yapım olduğunu söyleyebilirim.Ses konusunda,yanlış hatırlamıyorsam her konuşmada sesli kayıt var.Açıkçası  CD Project bunu iyi kotarmış.Müzikler ise ortamın aynası gibi.Hepsi bulunduğumuz yer ve zamana göre değişiyor.Boss savaşlarında giren ağır gaz müzikler,boss'u kesmenizde bize yardımcı olan ayrı bir etken.(spoiler: Adda'yı kurtarma görevinde de çaldı ama kesmedik.Her bu müzik çaldığında bir şeyleri keseceksek işimiz var.Nerede özgür irade?)

Gelelim RPG'lerin tekrardan oynanabilirliğinin en önemli unsurlarından birine... Karakter yapılandırması.Burada oyunun sıkıntı çektiği aşikar.Karakterimiz aldığı Bronz Talentlardan ötürü (Not:bitirirken 35 lvl idim) zaten herşeyden birazcık biliyor.Asıl karakterimizi şekillendiren aldığı gold ve silver talentlar oluyor.Burda da açıkçası fazla bir seçenek yok.Ben saf yakın dövüş oynayan biri olarak fark ettim ki,ekstradan belki; saf büyücü ve ya ikisinin karışımı ve ya bombacı bir karakter ile bitirilebiliyor.Gerçekten çok çok az bir olay bu.Kendimize "companion" edinemediğimizi de düşünürsek çeşitlilik konusunda sıkıntı var.

Oyunlarda grafiklere bakmayan birisi olarak(sanat tasarımı daha önce geliyor) yeterli grafiklere sahip o dönem için.Hatırladığım kadarıyla optimizasyonu kötüydü.Şu an bile yükleme ekranlarında uzun sürebiliyor dolması.Özellikle save sayısnız arttıkça save listesini açmakta zorlanabiliyor.Bunu anca baştak save'leri silerek çözebiliyoruz.

Sonuç olarak,CD Project'in ilk oyunu olduğunu düşünürsek, o zamanın şartlarında gerçekten rpg yeni bir döneme mi giriyor dedirtecek bir oyunken, görüyoruz ki Witcher elindeki yüksek potansiyeli açığa çıkartamamış bir oyun.Yine de rpg severlere son yıllarda çıkmış olan  ve önerebileceğim ender iyi rpglerden .
O yüzden hala oynamadıysanız,oynayın derim.

Grafik/Sanat Dizaynı:80
Ses/Müzik:90
Oynanış/Atmosfer:80

NOT:83

Not:Steam Yaz indirimleri yaklaşıyor.Bekleyin hem Witcher 1 hem Withcer 2 paket şeklinde çok ucuza alabilirsiniz.

Not2:Witcher 3 yolda.Serinin son oyunu olacak diyorlar.Bir neden olarak da bu gösterilebilir oynama sebebim olarak.

Not3:CD Project'ten asıl beklediğim oyun çıkışı 2015 olarak gösterilen Cyberpunk 2077."Cyberpunk abiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" demeden duramayanlar için.Şahsen bu türde fazla oyunumuz yok, çıkmıyor.Önümüzdeki ay        Shadowrun Returns de geliyor.ohhh cillop.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder